DE TREINBESCHIETING IN WESTWOUD

Met de recente opening van het nieuwe Cor Schipperpad, vernoemd naar de Westwoudse oorlogsheld, lijkt de belangstelling voor de Tweede Wereldoorlog onder de Westwouders aangewakkerd.
Zo kregen we ondermeer een reactie van een dorpsgenoot die een vondst had gedaan in een weiland, niet ver vanaf het spoortraject dat door Westwoud loopt.
Het ging om een flinke kogelhuls.
De vinder had het vermoeden dat het een overblijfsel was van een gebeurtenis die plaats vond in de Tweede Wereldoorlog.
Bij deze gebeurtenis werd de trein ter hoogte van Westwoud onder vuur genomen door een gevechtsvliegtuig.
-
‘Het Geheugen van Westwoud’ wilde hier natuurlijk het naadje van de kous van weten en ging op onderzoek uit.
Aan de onderzijde van de kogelhuls valt de code ’S L 4’ te lezen.
Enig uitzoekwerk levert op dat deze code staat voor: St. Louis 1944.
De munitie is dus van Amerikaanse makelij, geproduceerd in de munitiefabriek van St.
Louis (Missouri) in het oorlogsjaar 1944.
De huls is van het .50 caliber, een veel gebruikt type munitie in machinegeweren tijdens WOII.
-

Maar hoe zat het nu met die beschieting van die trein? Veel was daar niet over bekend.
Maar inmiddels weten we iets meer.
Op woensdag 16 augustus 1944 om 11.10 uur wordt personentrein 3758 onder vuur genomen door één of meerdere gevechtsvliegtuigen, ter hoogte van de Protestantse kerk in Westwoud.
Bij de beschieting raakt slechts de leerling-machinist licht gewond wanneer hij van de locomotief springt om zichzelf in veiligheid te brengen.
De locomotief wordt kapot geschoten en kan niet verder rijden.
De trein wordt door de loc een buurtgoederentrein opgehaald en met grote vertraging naar Hoorn gebracht.
Gelijktijdig met de beschieting in Westwoud, wordt er iets verderop ter hoogte van Purmerend, ook een aanval op een trein uitgevoerd.
Hierbij raakt wederom de leerling-machinist gewond en ook een Duitse militair.
Ook hier kan de trein niet verder rijden.
-
 

Dergelijke treinbeschietingen werden uitgevoerd door de Geallieerden om de logistiek van de Duitsers plat te leggen.
De Nederlandse Spoorwegen waren immers helemaal in handen van de Duitsers die ons land hadden bezet.
Door het uitschakelen van locomotieven werd het voor de Duitsers moeilijker om in korte tijd militair materieel te verplaatsen en versterkingen aan te voeren.
Hoewel de beschietingen waren gericht op locs van de NS, kwamen er toch vaak mensen om het leven bij de acties.
De meest beruchte beschieting was die in het Drentse Hoogeveen op 5 augustus 1944.
Bij de beschieting door Amerikaanse vliegtuigen komen maar liefst 43 Nederlandse burgers en 9 Duitsers om het leven.
Er zijn 160 gewonden.
De Geallieerde aanvallen op de treinen zijn omstreden en worden lang niet door alle leden van het Nederlandse verzet gesteund.
Zo wordt er getwijfeld aan de effectiviteit van de beschietingen.
Ook zou het de voedselvoorziening voor de Nederlanders bemoeilijkt hebben.
Daarbij werden er regelmatig onschuldige Nederlandse burgers gedood bij de acties.
-
De aanvallen werden veelal uitgevoerd door gevechtsvliegtuigen die ter bescherming van bommenwerpers terugkwamen van uitgevoerde bombardementen in Duitsland.
Op de terugweg naar Engeland vlogen ze over Nederland en werden de aanvallen op het Duitse materieel uitgevoerd.
-
Dat de gevonden kogelhuls met de treinbeschieting van 16 augustus 1944 in Westwoud te maken heeft, is zeer waarschijnlijk.
De vindplaats en de codering van de munitie wijst in die richting.
Hiermee heeft Westwoud opnieuw een tastbare herinnering aan de oorlogsjaren.
Met dank aan Dick Olij, Gerard Korse en vereniging NVBS.
Interessante videofragmenten over dit onderwerp:
https://youtu.be/kYTaddev6KQ
https://youtu.be/QW1VH6UelN4
Voornaamste bronnen voor bovenstaand artikel is het boek: "Het spoorwegbedrijf in oorlogstijd 1939-'45" van ing C. Huurman en de getuigenis van Gerard Korse.


terug